Ako sa brániť pred
online podvodmi

Ako rozpoznať niektoré typy online podvodov a účinne sa chrániť

Ako dochádza k online podvodom?

Počet online podvodov rastie.
Cieľom útočníkov býva typicky krádež dôverných dát, získanie prístupov či vylákanie platieb neexistujúcim spoločnostiam alebo organizáciám.
Tieto podvody vo väčšine prípadov využívajú e-maily alebo SMS správy, ktoré na prvý pohľad môžu vyzerať, že pochádzajú z dôveryhodných zdrojov, pretože obsahujú logá známych spoločností, bánk alebo dokonca štátnych orgánov.

Takýto podvod je známy ako phishing a často je ťažké ho odhaliť, najmä ak neviete, ako podvodníci pracujú.
Existujú však určité rysy, ktoré umožňujú rozpoznať, kedy je správa alebo požiadavka podvrh.

Rozpoznanie phishingového e-mailu je prvým krokom k obrane proti online podvodom.

Varovné signály, ktoré by vás mali upozorniť, že niečo nie je v poriadku

E-maily, ktoré vás nútia do rýchleho jednania, alebo vo vás vyvolávajú pocit strachu

Phishingové e-maily často obsahujú oznámenia, ktoré majú v zákazníkovi vyvolať pocit naliehavosti, obáv alebo napätia a nabádajú ho k rýchlemu jednaniu.
Medzi najčastejšie patrí:

  • Služba, ktorá čoskoro exspiruje a je potrebné ju obnoviť.
  • Upozornenie na chýbajúcu platbu.
  • Oznámenie o zrušení bankového účtu.
  • Prísľub výhry.
Mali by ste si preto dávať pozor na správy, ktorých predmet obsahuje výkričníky, slová písané veľkými písmenami, naliehavú výzvu alebo príkaz na akciu.
Emails that suggest you need to act quickly or make you feel anxious

E-maily so žiadosťou o osobné údaje alebo platbu

Phishingové e-maily takmer vždy obsahujú výzvu na akciu a v niektorých prípadoch požadujú citlivé informácie, ako sú heslá, užívateľské mená, údaje o bankových účtoch alebo dokonca čísla platobných kariet.

Pamätajte, že žiadna banková inštitúcia, či iná spoločnosť nebudú v e-maile požadovať citlivé údaje. Čísla platobných kariet nikdy neposielajte e-mailom.
Emails asking for personal details or payments

E-maily obsahujúce chyby

Napriek tomu, že obsah a forma phishingových e-mailov sú stále precíznejšie, často obsahujú gramatické, pravopisné alebo syntaktické chyby, ktoré môžu vzbudiť podozrenie.

Podivné frázy a formulácie a časté chyby sú ďalším varovným signálom.
Emails containing mistakes

Neočakávané e-maily

Pokiaľ ste v poslednej dobe nevykonali žiadnu platbu, nemáte žiadne služby, ktorých platnosť má vypršať, alebo neočakávate výhru v súťaži, dávajte si pozor na e-maily, ktoré navrhujú akékoľvek kroky súvisiace s týmito udalosťami. Podvodníci dokážu odhadnúť, ktoré správy by vás mohli zaujímať. Väčšinou ich ale našťastie nedokážu správne načasovať.

Pokiaľ vám príde od akejkoľvek spoločnosti podozrivý e-mail, zavolajte na telefónne číslo, ktoré nájdete na stránkach danej spoločnosti a overte si legitímnosť prijatého e-mailu.

Legitímnosť oznámenia je možné jednoducho overiť jediným telefonátom. Vždy používajte iba telefónne čísla, ktoré nájdete na oficiálnych stránkach danej banky či spoločnosti.
Unexpected emails

E-maily s podozrivými alebo neočakávanými prílohami

Ak je súčasťou neočakávaného e-mailu aj príloha, mali by ste byť ešte viac opatrní.

V takom prípade je vždy dobré prílohy nesťahovať ani neotvárať, najmä pokiaľ ide o súbory .exe, .vsb, .js alebo .bat.

Podvodníci často používajú prílohy e-mailov na rozosielanie malwaru alebo vírusov, čo je jav známy ako „malspam“.
Emails with suspicious or unexpected attachments

E-maily od neznámeho odosielateľa

Aj keď poznáte údajného odosielateľa správy, je vždy dobré skontrolovať hlavičku e-mailu.

Stačí správu otvoriť a skontrolovať doplňujúce informácie o odosielateľovi správy.

Obvykle je pomerne jasné, ako zobraziť podrobnosti (niekedy sú k dispozícii šípky na rozbalenie údajov o odosielateľovi alebo odkazy na ďalšie podrobnosti či vlastnosti správy).

Skontrolujte, kto je skutočným odosielateľom e-mailu. Ak ho nespoznávate, môže ísť o podvodný e-mail.
Emails sent from an unknown real sender

E-maily s podozrivými odkazmi

Veľmi často sa v phishingových e-mailoch objavujú tlačidlá, ktoré vás presmerujú na stránky, ktoré vyzerajú veľmi podobne alebo rovnako ako stránky spoločnosti alebo služby, ktorú bežne využívate. V skutočnosti sa jedná o falošné stránky a najčastejšou metódou používanou na krádež dát je výzva na zadanie údajov do požadovaných polí.

Ak chcete skontrolovať, kam odkaz smeruje, stačí myšou nabehnúť na tlačidlo alebo text odkazu bez toho, aby ste naň klikli. Vedľa kurzora alebo v dolnej časti stránky sa zobrazí úplná adresa stránky, na ktorú odkaz smeruje.


V rámci adresy, ako napr. https://www.názov-stránky.sk/obsah, je veľmi dôležité dôkladne skontrolovať časť www.názov-stránky.sk. Podvodníci často používajú podobné názvy ako webové stránky, za ktoré sa vydávajú, aby vás oklamali.

Emails with suspicious addresses and links

Dostali ste podozrivý e-mail? Zistite viac informácií

Prihláste sa do svojho účtu

Najmä ak sa e-mail, ktorý ste dostali, týka zamietnutej platby, obnovenia služby alebo chybnej faktúry, prihláste sa k svojmu účtu a skontrolujte svoje objednávky alebo služby skôr, než na čokoľvek v e-maile kliknete alebo budete postupovať podľa pokynov.

Ak vám napríklad príde e-mail, že vaše služby FORPSI neboli obnovené, prihláste sa do zákazníckej administrácie a skontrolujte stav svojich objednávok, platieb alebo aktívnych služieb.

Pokiaľ nič nenaznačuje, že by e-mail mohol byť legitímny, jedná sa pravdepodobne o phishing. Potvrdiť pravosť mailového oznámenia si kedykoľvek môžete aj s našou nonstop zákazníckou podporou.

Hláste nové podozrivé správy

Ak ste dostali podozrivý e-mail, ktorý vyzerá ako od spoločnosti FORPSI, môžete podať hlásenie prostredníctvom našej stránky.

To nám pomôže udržiavať náš zoznam aktuálny a zabrániť tak tomu, aby sa rovnakou správou nechali oklamať ďalší zákazníci.

Nahlásiť e-mail

Máte obavy, že ste sa stali obeťou phishingu? Tu je návod, čo by ste mali urobiť

Bohužiaľ nie vždy je možné si podvod všimnúť, a tak padneme do pasce phishingu. Pokiaľ sa tak stane, je dobré pokúsiť sa dopad podvodu čo najrýchlejšie mierniť pomocou niekoľkých jednoduchých krokov:

  • Zmeňte si heslo: ak bol váš účet napadnutý, musíte si okamžite zmeniť heslo a mať pri tom na pamäti niekoľko jednoduchých pravidiel:
    • Pre každú webovú stránku alebo službu používajte iné heslo (nepoužívajte rovnaké heslo napríklad pre e-mailový účet a pre internetové bankovníctvo).
    • Pokiaľ je to možné, používajte krátke alfanumerické frázy, ktoré si ľahko zapamätáte, ale dávajte pozor, aby ste nepoužívali osobné alebo pracovné údaje (napríklad: "B3zp3čné.HE5LO!" ale nie "DominikVarga1983").
    • Pravidelne meňte svoje heslá, a ak máte problémy so zapamätaním alebo generovaním bezpečných hesiel, využite správcu hesiel: jednoduchý softvér, ktorý je možné stiahnuť z internetu a ktorý bezpečne vytvorí a spravuje vaše prihlasovacie údaje.
  • Informujte príslušné orgány, napríklad Polícii SR.
  • Ak ste otvorili podozrivú prílohu a vaša pracovná stanica bola infikovaná malwarom obsiahnutým vo phishingových e-mailoch, je dobré čo najrýchlejšie konať a vykonať antivírusovú a antimalvérovú kontrolu pomocou aktualizovaného softvéru zo spoľahlivých zdrojov.
  • Informujte spoločnosti alebo organizácie, ktorých identitu podvodník napodobňuje. Vďaka tomu môžu dané spoločnosti prijať opatrenia, podvod riešiť a zabrániť tomu, aby boli poškodení ďalší ľudia.
  • Obráťte sa na svoju banku. Ak vám boli odcudzené bankové údaje, je potrebné zablokovať služby, ktoré boli predmetom podvodu (kreditná karta, bežné účty, debetná karta).